اداره خدمات آموزشی
پیوندها
آمار بازدید کنندگان
بازديدکنندگان اين صفحه: 8768
بازديدکنندگان امروز: 2425
کل بازديدکنندگان: 9628404
بازديدکنندگان آنلاين: 9
زمان بارگزاري صفحه: 0.8112 ثانيه

جمهوري اسلامي ايران

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي

شوراي عالي برنامه‌ريزي علوم پزشكي

 

 

آئين‌نامه اجرايي كميسيون موارد خاص دانشگاه‌ها/ دانشكده‌هاي علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني

 

 

مصوب بيست و هشتمين جلسه شوراي‌عالي برنامه‌ريزي علوم پزشكي مورخ 25/4/1384


 

 

آيين‌نامه اجرايي كميسيون موارد خاص دانشگاه‌ها/ دانشكده‌هاي علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني در 13 ماده و 19 تبصره در بيست و هشتمين جلسه شوراي‌عالي برنامه‌ريزي علوم پزشكي مورخ 25/4/1384 مطرح شد و با اكثريت آرا به تصويب رسيد.

 

مصوبه بيست و هشتمين جلسه شوراي‌عالي برنامه‌ريزي علوم پزشكي در خصوص آيين‌نامه اجرايي كميسيون موارد خاص دانشگاه‌ها/ دانشكده‌هاي علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني از تاريخ ابلاغ جهت كليه دانشجويان مشمول اين آيين‌نامه صرف نظر از سال ورود به دانشگاه، لازم الاجرا مي‌باشد و با ابلاغ آن، كليه اختيارات تفويض شده قبلي و مقررات مغاير با آن ملغي مي‌باشد.

 

مورد تأييد است

دكتر محمدرضا صبري

دبير شوراي‌عالي برنامه‌ريزي علوم پزشكي

 

 

مصوبه بيست و هشتمين جلسه شوراي‌عالي برنامه‌ريزي علوم پزشكي مورخ 25/4/84 در خصوص آيين‌نامه اجرايي كميسيون موارد خاص دانشگاه‌ها/ دانشكده‌هاي علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني مورد تأييد است. جهت اجرا ابلاغ شود.

دكتر مسعود پزشكيان

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي

و رئيس شوراي‌عالي برنامه‌ريزي علوم پزشكي


 

آيين‌نامه اجرايي كميسيون موارد خاص دانشگاه‌ها/ دانشكده‌هاي علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني

 

كميسيون موارد خاص كه از اين پس در اين آيين‌نامه به اختصار، كميسيون ناميده مي‌شود، در دانشگاه‌ها/ دانشكده‌هاي علوم پزشكي و خدمات بهداشتتي درماني تشكيل مي‌شود تا با رعايت كامل مفاد اين آيين‌نامه به وضعيت تحصيلي دانشجوياني كه مورد خاص تشخيص داده مي‌شوند، رسيدگي و رأي نهايي صادر نمايند.

 

ماده 1: تعريف موارد خاص:‌

موارد خاص به وضعيت دانشجوياني گفته مي‌شود كه جريان تحصيل آنان به خاطر عللي كه در تحصيلاتشان مؤثر بوده، با مشكل مواجه گرديده و حل آن با مقررات و آيين‌نامه‌هاي آموزشي موجود، ممكن نمي‌باشد.

ماده 2: اختيارات كميسيون:‌

كميسيون، مسائل آموزش مربوط به دانشجويان شاغل به تحصيل، در حال اخراج، اخراجي‌ها و دانشجوياني كه بنا به دلايلي غيبت موجه دارند را به صورت موردي بررسي مي‌كند و در چارچوب اختيارات اين آيين‌نامه، تصميم‌گيري و با رعايت اصول زير، رأي خود را صادر مي‌نمايند.

  •  حفظ كيفيت آموزشي و كميت محتواي كل در يك رشته تحصيلي 
  •  حفظ حداقل واحد درسي مقرر و ميانگين كل لازم براي فراغت از تحصيل
  •  حفظ حداقل ميانگين كل لازم در پايان هر يك از مراحل آموزشي دوره‌هاي دكتري پزشكي عمومي (پزشكي، دندانپزشكي و داروسازي)
  •  حفظ حداقل نمره قبولي در هر درس
  •  عدم تغيير مقطع تحصيلي از پايين به بالاتر
  •  عدم وضع مقررات و ‌آيين‌نامه‌هاي جديد و يا تغيير آنها

تبصره 1: حداكثر زمان قابل بررسي براي رسيدگي به پرونده دانشجويان اخراجي و كساني كه بنا به دلايلي غيبت موجه دارند، يك سال بعد از اخراج مي‌باشد. در مواردي كه دانشجو به دلايلي كاملاً خارج از اختيار و اراده خود (مثل ترك تحصيل ناشي از صدور احكام قضايي) بيش از يك سال از تحصيل به دور مانده است، تصميم‌گيري براي بازگشت به تحصيل دانشجو در اختيار كميسيون خواهد بود.

 

تبصره2: حداكثر تعداد دفعات مجاز شركت در امتحانات جامع علوم‌ پايه دوره‌هاي دكتري عمومي (پزشكي، دندانپزشكي، داروسازي) و جامع پيش‌كارورزي دوره دكتري عمومي پزشكي مطابق با آيين‌نامه‌هاي آموزشي مربوطه بوده و قابل تغيير نمي‌باشد.

ماده 3: اعطاي فرصت ارفاقي ‌

اعطاي فرصت ارفاقي به دانشجوياني كه با رعايت آيين‌نامه‌هاي آموزشي دوره‌هاي كارداني، كارشناسي پيوسته و ناپيوسته، دكتري عمومي (پزشكي، دندانپزشكي و داروسازي) مصوب شوراي‌عالي برنامه‌ريزي علوم پزشكي به دليل مشروطي در معرض اخراج قرار گرفته‌اند، به شرط آنكه ميانگين كل آنها در دوره كارداني و كارشناسي پيوسته و كارشناسي ناپيوسته كمتر از 10 و دكتري عمومي (پزشكي، دندانپزشكي و داروسازي) كمتر از 12 نباشد و سنوات تحصيلي لازم جهت ادامه دوره را داشته باشند.

تبصره 1: دوره كارشناسي ارشد و دوره دكتري تخصصي Ph.D شامل فرصت ارفاقي نمي‌باشد.

تبصره 2: شرط ميانگين كل 12 براي دوره‌هاي دكتري عمومي شامل دانشجويان ورودي مهرماه 81 به بعد است و جهت دانشجويان ورودي قبل از مهرماه 81 حداقل ميانگين كل 10 مي‌باشد.

تبصره 3: دانشجو نبايد پس از فرصت ارفاقي در هيچ نيمسالي مشروط شود، حتي اگر تعداد واحدها در آن نيمسال ها كمتر از حدنصاب تعيين شده توسط شوراي‌عالي برنامه‌ريزي علوم پزشكي باشد. در عين حال، پرونده دانشجويان كارشناسي پيوسته و دكتري عمومي كه يك بار از فرصت ارفاقي استفاده نموده‌اند و ليكن سنوات تحصيلي آنها جهت ادامه دوره به پايان نرسيده است، در صورتي كه داراي شرايط خاص به شرح ذيل باشند، قابل طرح مجدد در كميسيون و اعطاي حداكثر يك فرصت ارفاقي ديگر مي‌باشد:

  • دانشجويان دوره‌هاي كارشناسي پيوسته حداقل 120 واحد از واحدهاي دوره مربوطه را با موفقيت گذرانده باشند.
  • دانشجويان دوره‌هاي دكتري عمومي داروسازي و دندانپزشكي حداقل 140 واحد را با موفقيت گذرانده باشند.
  • دانشجويان دوره دكتر ي عمومي پزشكي حداقل 190 واحد را با موفقيت گذرانده باشند.

ماده 4: اعطاي سنوات تحصيلي

موافقت با اعطاي سنوات تحصيلي تا يك نميسال براي دانشجويان دوره‌هاي كارداني و كارشناسي ناپيوسته، دو نيمسال براي دانشجويان كارشناسي پيوسته، دو نيمسال براي دانشجويان كارشناسي ارشد ناپيوسته، سه نيمسال براي دانشجويان دوره دكتري تخصصي،Ph.D و سه نيمسال براي دانشجويان دوره دكتري عمومي (پزشكي، دندانپزشكي، داروسازي) كه به مدت مجاز تحصيل آنان برابر مقررات در كل دوره و يا در يك مرحله تحصيلي از دوره دكتري عمومي به پايان رسيده و ادامه تحصيل آنها از نظر ساير مقررات آموزشي مانعي نداشته باشد.

تبصره 1: اعطاي سنوات تحصيلي علاوه بر فرصت‌هاي پيش‌بيني نشده در آيين‌نامه آموزشي دوره‌هاي مذكور مي‌باشد.

تبصره2: دانشجويي كه به دليل مشروطي از فرصت ارفاقي مندرج در ماده 3 و تبصره‌هاي آن استفاده نموده است، تنها در صورتي مي‌تواند از مفاد مندرج در ماده 4 بهره‌مند گردد كه به مشكل سنوات تحصيلي براي دانش‌آموخته شدن برخورد نمايد.

تبصره3: در دوره‌هاي دكتري عمومي (پزشكي، دندانپزشكي و داروسازي) كه دوره آموزشي به مراحل مختلف تقسيم گرديده است، چنانچه دانشجو در مهلت مقرر جهت هر يك از مراحل دوره نتواند آن مرحله را به اتمام برساند، مي‌تواند از اعطاي سنوات تحصيلي برخوردار شود در هر صورت، حداكثر مدت سنوات اعطايي در كل دوره آموزشي نبايد از سه نيمسال تحصيلي بيشتر شود.

ماده 5:

موافقت با بازگشت به تحصيل دانشجوياني كه به دلايل مو جه و با ارائه مدرك مستدل حداكثر براي مدت يك سال تأخير در ثبت نام و انتخاب واحد داشته‌اند، اين مدت براي كليه مقاطع يكسان در نظر گرفته شود.

تبصره 1: مدت غيبت اين قبيل دانشجويان، جزء سنوات تحصيلي‌شان محسوب نمي‌گردد.

تبصره 2 :‌تأخير و عدم مراجعه براي ثبت نام، نبايد در ثبت نام اوليه باشد.

تبصره 3: تصميم‌گيري در خصوص دانشجويان دوره دكتري عمومي پزشكي ورودي قبل از مهرماه 1383 كه كليه واحدهاي آموزشي دوره دكتري عمومي پزشكي را گذرانيده‌اند و ليكن در سقف سنوات مجاز تحصيل، از پايان‌نامه خود دفاع ننموده‌اند، بر عهده كميسيون موارد خاص دانشگاه مربوطه مي‌باشد.

ماده 6:

موافقت با حداكثر يك سال مرخصي بدون احتساب در سنوات تحصيلي دانشجوياني كه با ارائه مدارك مستدل و تشخيص شوراي پزشكي دانشگاه به بيماري حاد يا مزمن مبتلا گشته‌اند و يك نيمسال (حداكثر 6 ماه) بدون احتساب در سنوات تحصيلي علاوه بر 6 ماه مرخصي زايمان به بيماري مبتلا شوند.

تبصره 1: در مواردي كه دانشجو به بيماري مزمن رواني مبتلا باشد، با تشخيص شوراي پزشكي دانشگاه مي‌تواند حداكثر از دو سال مرخصي بدون احتساب درسنوات تحصيلي استفاده نمايد.

تبصره 2: دانشجويي كه مبتلا به بيماري مزمن است چنانچه با رعايت مفاد اين ماده و ساير مواد اين آيين‌نامه، نتواند در مدت پيش‌بيني شده مطابق مقررات مندرج در آيين‌نامه نتواند در مدت پيش‌بيني شده مطابق مقررات مندرج در آيين‌نامه آموزشي مقطع مربوطه فارغ التحصيل گردد و يا بيماري رواني مزمن وي علاج نگردد و يا بيماري جسمي مزمن، وي را از ادامه حضور مؤثر در محيط آموزشي بازدارد، بر اساس تشخيص شوراي پزشكي دانشگاه ومراجع ذي‌ربط و در صورت لزوم با رأي كميسيون موارد خاص دانشگاه، حكم اخراج يا تغيير رشته وي برابر مقررات آموزشي دوره مربوطه صادر خواهد شد.

تبصره 3:‌ در هر حال، مجموع مدت عدم مراجعه (موضوع ماده 5) و يا مدت مرخصي ناشي از بيماري (موضوع ماده 6 نبايد از دوسال بيشتر شود).

ماده 7:

مواد 3 و 4 و 5 و 6 و تبصره‌‌هاي آن به عنوان حداكثر مساعدت در دانشگاه تلقي مي‌گردد.

ماده 8:

تركيب اعضاي كميسيون موارد خاص دانشگاه به شرح ذيل است:

  • رئيس دانشگاه به عنوان رئيس كميسيون
  • معاون آموزشي دانشگاه (نايب ‌رئيس)
  • معاون دانشجويي، فرهنگي دانشگاه
  • مدير امور آموزشي و تحصيلات تكميلي دانشگاه به عنوان دبير كميسيون
  • دبير ستاد دانشجويان شاهد و ايثارگر دانشگاه
  • سه نفر از اعضاي هيأت علمي صاحب نظر و متعهد
  • رئيس مركز مشاوره دانشگاه

تبصره 1:  كميسيون مي‌تواند عند‌اللزوم و به تشخيص خود از مسؤولين ديگر مرتبط با پرونده دانشجو (رئيس يا معاون آموزشي دانشكده مربوط با حق رأي و استاد راهنماي دانشجو بدون حق رأي) براي شركت در جلسات دعوت نمايد.

تبصره 2: كليه اعضا با حكم رياست دانشگاه و به مدت 2 سال انتخاب مي‌شوند. انتخاب سه نفر عضو هيأت علمي به پيشنهاد شوراي آموزشي دانشگاه و حكم رياست دانشگاه خواهد بود.

تبصره 3: براي تشكيل جلسات كميسيون حضور دو سوم اعضاء كه رئيس و نايب رئيس كميسيون جزء حاضرين باشند ضروري است و راي مافو ق حداقل 5 نفر از كل اعضاء جهت تصويب لازم است.

تبصره 4: جلسات كميسيون در صورت وجود تقاضا هر ماه يك بار و در صورت ضرورت بنا به درخواست رئيس يا دبير كميسيون بصورت فوق‌العاده تشكيل مي‌شود.

تبصره 5: مصوبات كميسيون پس از تأييد رئيس يا نايب رئيس كميسيون لازم‌الاجرا است.

ماده 9:

  • پرونده با دستور رئيس دانشگاه علوم پزشكي يا معاون آموزشي دانشگاه به كميسيون ارجاع شود.
  • مواردي كه پرونده پس ازطرح در شوراي آموزشي دانشگاه/ دانشكده به كميسيون ارجاع مي‌شود.

ماده 10:

با توجه به حذف كميسيون موارد خاص مركزي در وزارت متبوع، كليه مسائل مربوط به كميسيون موارد خاص بايد در دانشگاه‌ها حل و فصل شود. كميسيون موارد خاص دانشگاه‌ها مجاز به وضع آيين‌نامه و مقررات جديد و يا تغيير در مقررات و آيين‌نامه‌هاي آموزشي نبوده و صرفاً ابهامات و سؤالات آيين‌نامه‌اي را از كميته تدوين و تفسير كننده مقررات و آيين‌نامه‌هاي آموزشي شوراي‌عالي برنامه‌ريزي علوم پزشكي وزارت متبوع استعلام خواهند نمود. حدود اختيارات كميسيون موارد خاص، محدود به اين آيين‌نامه بوده و اقدامي خارج از چارچوب اين‌آيين‌نامه مجاز نمي‌باشد.

 

ماده 11:

كميته نظارت بر حسن اجراي مقررات و آيين‌نامه‌هاي آموزشي وزارت متبوع، مسؤوليت نظارت بر اجراي دقيق مفاد آيين‌نامه‌هاي آموزشي و آيين‌نامه كميسيون موارد خاص را بر عهده داشته و موارد تخلف را جهت اخذ تصميم مقتضي به رؤساي دانشگاه‌ها/ دانشكده‌هاي علوم پزشكي و معاونت آموزشي و امور دانشجويي وزارت متبوع اعلام مي‌نمايد.

ماده 12:

مفاد اين آيين‌نامه براي دانشگاه‌ها و دانشكده‌هاي غير انتفاعي و وابسته به دستگاه‌هاي اجرايي، لازم‌الاجرا است.

ماده 13:

اين آيين‌نامه با 13 ماده و 19 تبصره در بيست و هشتمين جلسه شوراي‌عالي برنامه‌ريزي علوم پزشكي مورخ 25/4/1384 به تصويب رسيد و از تاريخ ابلاغ، جهت كليه دانشجويان مشمول اين آيين‌نامه صرف نظر از سال ورود به دانشگاه، لازم‌الاجرا است و با ابلاغ آن، كليه اختيارات تفويض شده قبلي و مقررات مغاير با آن ملغي مي‌باشد.