دکتر ضیایی: مهمترین چالش حوزه آموزش وزارت بهداشت کمبود منابع است.
اجلاس معاونین آموزشی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور با حضور معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و کلیه معاونین آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور، 30 بهمن الی یکم اسفند به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.
اجلاس معاونین آموزشی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور با حضور معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و کلیه معاونین آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور، 30 بهمن الی یکم اسفند به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.
دکتر ضیایی در اجلاس معاونین آموزشی دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی کشور در مشهد اظهار داشت : منابع فیزیکی ، نیروی انسانی و زیر ساختها از جمله کمبودهایی است که تمامی دانشگاههای علوم پزشکی کشور را شامل می شود .
دکتر ضیایی با اشاره به اینکه در حال حاضر کشورمان در حوزه آموزش پزشکی به خود کفایی رسیده است خاطر نشان کرد : در سالهای اخیر رشد آموزش پزشکی بسیار سریع بوده در حالی که همتزار با آن رشد کیفی در این زمینه صورت نگرفته است و زمان آن رسیده که به چالش ها،آسیبها و مشکلات این حیطه بپردازیم و نقاط ضعف و کمبود آن را بشناسیم .
وی با اشاره به اینکه در دو سال اخیر بیش از 50 هزار دانشجو در رشته های پزشکی و دیگر رشته ها در دانشگاههای کشور پذیرفته شده اند خاطر نشان کرد : این در حالی است که در سالهای اخیر در برابر رشد 72 درصدی دانشجویان اعتبارات بخش آموزش 33 درصد کاهش یافته است و این امر افت کیفی آموزش پزشکی کشور را به دنبال داشته است .
معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد : رشد 66 درصدی قطبهای علمی در نیمه نخست سال 92 ، رشد انجمن های علمی و تاسیس 335مرکز تحقیقاتی در کنار محاسن مثبتی که دارد به دلیل کمبود منابع اعتباری و زیر ساختی ، تجهیزاتی نتواسته است به اهداف کیفی خود دست پیدا کند.
دکتر ضیایی: ضعف کنترل کیفی در نظام ارزشیابی و اعتبار بخشی ، توسعه نیافتن زیر ساختهای فناوری اطلاعات، توسعه نامتقارن آموزش ، توسعه دانشکده های پزشکی بدون در نظر گرفتن نیاز کشور و نظام ادغام ، افزایش ظرفیتهای دانشگاهها ، ضعف ارتباطات بین الملل دانشگاهی از جمله این چالش ها به شمار می رود .
وی با اشاره به مشکلات شدید در بیمارستانهای آموزشی کشور اظهار داشت : در حال حاضر برای بهسازی تجهیزات پزشکی در سطح بیمارستانهای آموزشی کشور نیاز به یک هزار میلیارد تومان اعتبار است .
معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی: این کمبودها نارضایتی مردم از خدمات درمانی در بیمارستانهای دولتی را به رغم فعالیتهای صورت گرفته به همراه داشته است .
دکتر ضیایی نهادینه کردن اخلاق حرفه ای در آموزش پزشکی مورد تاکید قرار داد و افزود: نهادینه سازی اخلاق حرفه ای باید از رفتارهای اعضاء هیئت علمی شروع شده و با همایش ها ، سمینار و شعار این امر قابل انتقال به دانشجو نیست .
معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی سلامت محوری در آموزش پزشکی را با اهمیت دانست و تاکید کرد با کمال تاسف هم اکنون آموزش پزشکی حفظ و ارتقاء سلامت مردم را به خوبی برآورده نمی کند و اگر ما پزشک خانواده را قبول داریم باید به سمت آن با اجرای برنامه ها پیشرفت کنیم .
معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در خصوص اقدامات انجام شده برای بهبود وضعیت آموزش پزشکی کشور در دولت جدید اظهار داشت : عملیاتی کردن سند راهبردی توسعه جغرافیایی آموزش سلامت هم اکنون یکی از اقدامات انجام شده می باشد که بر اساس رشته ها و مقاطع مورد نیاز حوزه سلامت صورت می گیرد.
دکتر ضیایی توسعه ارتباطات بین الملل در بخش آموزش پزشکی ،توسعه دانشگاهی و تربیت نیروی انسانی بر اساس سفارش و نیاز بازار اشتغال و همچنین مطالعه قیمت تمام شده تربیت نیروی انسانی بخش سلامت در رشته و مقاطع در نقاط مختلف کشور ، تعیین تکلیف شعب بین الملل دانشگاهها ، تعیین اقدامات لازم برای اجرای قانون نظام تمام وفتی و تجمیع بیمارستانهای آموزشی را ار برنامه های در دست اقدام معاونت آموزشی وزارت بهداشت عنوان کرد.