وظایف عمومی معاونت:

1- ابلاغ کلیه مصوبات، مقررات و آیین‌نامه‌های ابلاغی از سوی رئیس دانشگاه به واحدهای ذی‌ربط و پیگیری و نظارت بر حسن اجرای آن

2- تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و دستور جلسات مرتبط با وظایف معاونت جهت پیشنهاد به مراجع ذی‌صلاح برای تصویب

3- ارائه گزارش‌های توجیهی لازم به رئیس دانشگاه در خصوص وظایف مربوطه به واحدهای تحت نظر

4-  پیشنهاد افراد واجد شرایط برای تصدی سمت‌های مدیریتی در حوزه معاونت به ریاست دانشگاه

5- نظارت بر واحدهای وابسته به منظور حصول اطمینان از حسن اجرای وظایف آنها

6-  برنامه‌ریزی، تنظیم فعالیت‌ها و پیشنهاد بودجه سالیانه معاونت ذی‌ربط مطابق با اولویت‌های دانشگاه

7- همکاری با سایر معاونت‌ها جهت حسن اجرای برنامه‌های دانشگاه

8- انجام سایر امور محوله از سوی رئیس دانشگاه

 

وظایف اختصاصی معاون آموزشی:

  1. اداره و نظارت بر حسن اجرای کلیه سیاست‌ها، مقررات و فرایندهای آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، منطبق بر قوانین، مصوبات، مقررات و آیین‌نامه‌های اجرایی مربوطه با رویکرد گسترش دوره‌های تحصیلات تکمیلی
  2. برنامه‌ریزی امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی با همکاری واحدهای ذی‌ربط و نظارت بر حسن اجرای وظایف واحدهای وابسته و اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزشی هر دانشکده و ارزیابی آن و ارائه گزارش لازم به هیأت رئیسه
  3. پایش و ارزیابی عملکرد آموزشی دانشجویان و اعضای هیأت علمی و مدیران آموزشی واحدهای مختلف در هر نیمسال و انعکاس آن به ریاست دانشگاه و اعلام نتیجه ارزیابی به اعضای هیأت علمی
  4. اجرای دوره‌های کوتاه مدت آموزشی و ضمن خدمت
  5. برنامه‌ریزی جهت تأمین امکانات و تخصیص اعتبار لازم جهت تعامل علمی - آموزشی حوزه و دانشگاه و ایجاد زمینه مناسب جهت نیل به علم دینی و علوم انسانی اسلامی
  6. برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه در راستای سند چشم‌انداز، نقشه جامع علمی و آمایش سرزمین
  7. اهتمام به برگزاری دوره‌های توانمندسازی و دانش‌افزایی
  8. ارزیابی و بازنگری محتوای سرفصل‌ها به منظور به روز رسانی کارآمدی اعضای هیأت علمی دانشگاه، غنابخشی و ارزش‌مداری و ارائه پیشنهاد لازم به وزارت
  9. برنامه‌ریزی برای ارتقای مهارت‌های علمی - تخصصی دانشجویان جهت ورود به جامعه
  10. نظارت و ارزیابی فرایند اجرایی شدن نقشه جامع علمی کشور در دانشگاه با هماهنگی وزارت متبوع

گروه برنامه‌ریزی آموزش مداوم جامعه پزشکی

برنامه‌های آموزش مداوم جامعه پزشکی به‌منظور آشنایی هرچه بیشتر شاغلان حرفه‌های پزشکی اعم از پزشکان عمومی، متخصص، فوق تخصص، داروساز، دندانپزشک، علوم آزمایشگاهی، پرستار، ماما و با یافته‌ها و دستاوردهای جدید علوم پزشکی، برنامه‌ریزی و تشکیل می‌گردد. این گروه، زیر نظر مستقیم معاون آموزشی دانشگاه فعالیت می‌نماید.

 

 

 

اداره امور هیأت علمی

با عنایت به این امر که نیروی انسانی متعهد و توانمند، رکن اصلی توسعه و رشد دانشگاه محسوب می‌شود، اداره امور هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم از ابتدای سال 1387 به منظور سامان‌دهی کلیه نیازها و امور مرتبط با اعضای هیأت علمی، با اهداف ذیل راه‌اندازی گردیده است:

  • سازمان‌دهی و تمرکز امور مرتبط با اعضای هیأت علمی
  • اصلاح و بهبود فرآیندهای ارزیابی فعالیت‌های اعضای هیأت علمی در سطح دانشگاه
  • تکریم اعضای هیأت علمی و پاسخگویی و رسیدگی به امور مربوطه در کمترین زمان در جهت فراهم نمودن بستر مناسب برای استفاده حداکثری از توان علمی آنان
  • تهیه پایگاه اطلاعاتی جامع اعضای هیأت علمی جهت پایش فعالیت‌هاو تهیه گزارش‌ها و آمارهای مورد نیاز
  • تهیه سند نیاز‌سنجی دانشگاه در حیطه نیروهای علمی

 

مدیریت امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی

در حوزه امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی که به انجام امور مختلف مربوط به تحصیل دانشجویان از پیش از ورود به دانشگاه تا پس از دانش‌آموختگی آنان می‌پردازد، فعالیت‌های متنوعی در سه اداره و بخش‌های مختلف به شرح ذیل، انجام می‌گردد.

اداره خدمات آموزشی

  • امور ثبت نام و پذیرش
  • امور نقل و انتقال و راهنمایی دانشجویان
  • امور نظام وظیفه و خروج از کشور
  • امور دانشجویان غیر ایرانی و انتقال از خارج
  • امور دانش­آموختگان
  • امور دانشجویان شهریه پرداز
  • واحد خدمات ماشینی (سما)
  • واحد آزمون‌ها
  • واحد آمار، برنامه­ریزی، سنجش و نظارت
  • دبیرخانه و بایگانی

اداره تحصیلات تکمیلی

با عنایت به راه‌اندازی دوره‌های تحصیلات تکمیلی در مقاطع کارشناسی ارشد، دکتری تخصصی Ph.D و دستیاری تخصصی بالینی و اهتمام دانشگاه در توسعه این مقاطع، اداره تحصیلات تکمیلی در حوزه مدیریت امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی راه‌اندازی شده است تا ضمن پیگیری توسعه رشته‌های تحصیلات تکمیلی، خدمات آموزشی مورد نیاز را به دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارائه نماید.

 

مدیریت مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی  (EDC)

مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی بازوی اجرایی و مرکز تفکر برای اخذ تصمیمات در زمینه برنامه‌های آموزشی و پشتیبانی از تصمیمات و برنامه‌های آموزشی دانشگاه است. در حال حاضر این مرکز با هفت  واحد و یک دبیرخانه به شرح ذیل فعالیت می­نماید:

  1. -    واحد ارزشیابی و اعتباربخشی
  2. -    واحد برنامه ریزی آموزشی واحد آموزش جامعه نگر
  3. -    واحد تجزیه و تحلیل آزمونها
  4. -    دفتر استعداد درخشان و المپیاد دانشجویی
  5. -    واحد توانمند سازی اساتید
  6. -    واحد پژوهش در آموزش و دانش پژوهی
  7. -     واحد استعدادهای درخشان - کمیته مشورتی دانشجویی
  8. -    دبیرخانه دائمی جشنواره شهید مطهری (ره)

 

مدیریت امور شاهد و ایثارگر

جهت رفع مشکلات دانشجویان شاهد و ایثارگر و کاهش تأثیر مشکلات یاد شده در وضعیت آموزشی و تحصیلی آنان و پیشبرد سریع و مطلوب اهداف و برنامه‌های آموزشی و رفاهی دانشجویان شاهد و ایثارگر، ستاد امور دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه تحت نظر ریاست دانشگاه تشکیل و نسبت به انجام موارد ذیل، اقدام می‌نماید:

  1. -      تهیه و اجرای طرح‌های تقویت بنیه علمی دانشجویان ایثارگر و تشکیل کلاس‌های تقویتی
  2. -      دعوت به همکاری از اعضای هیأت علمی دانشگاه برای آموزش و مشاوره تحصیلی دانشجویان
  3. -      برگزاری مراسم و فعالیت‌های علمی، فرهنگی و فوق برنامه
  4. -      پیگیری امور رفاهی ایثارگران

دانشکده‌ها

صرف نظر از حوزه ستادی معاونت آموزشی دانشگاه که مورد اشاره قرار گرفت، دانشکده‌های تحت پوشش دانشگاه، اصلی‌ترین مراکز آموزش در دانشگاه می‌باشند که در حال حاضر، شامل هفت دانشکده به شرح ذیل می‌باشند:

  • دانشکده پزشکی
  • دانشکده پرستاری و مامایی
  • دانشکده بهداشت
  • دانشکده پیراپزشکی
  • دانشکده دندانپزشکی
  • دانشکده طب سنتی
  • دانشکده سلامت و دین

اطلاعات آماری در خصوص فعالیت هر یک از دانشکده‌ها در ادامه گزارش به تفصیل خواهد آمد.

 

شوراهای تخصصی:

شوراهای تخصصی اولین سطح سیاست‌گذاری بخشی دانشگاه می‌باشد که در حوزه‌های معاونت‌های آموزشی، دانشجویی و پژوهشی و فناوری به ریاست معاونان ذی ربط و در معاونت فرهنگی و اجتماعی به ریاست رئیس دانشگاه تشکیل می‌شود و نسبت به سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در بخش‌های مختلف دانشگاه به منظور ایجاد هماهنگی در امور اجرایی و برنامه‌ریزی در بخش مربوطه و ارائه به شورای دانشگاه و هیأت رئیسه اقدام می‌نمایند.

شوراهای تخصصی مرتبط با حوزه فعالیت بر اساس آیین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری، شامل شوراهای زیر است:

به علاوه، شوراهای دیگری نیز بر اساس الزامات قانونی و یا حسب نیاز و در راستای انجام وظایف و مأموریت‌های سازمانی حوزه، طراحی و ایجاد شده‌اند که با حضور اعضای هیأت علمی و کارشناسان مجرب و توانمند و بر مبنای بهره‌برداری از خرد جمعی در راستای حل مشکلات و برنامه‌ریزی مناسب برای اهداف آتی، فعالیت می‌نمایند.

  • هیأت اجرایی جذب و گزینش اعضای هیأت علمی
  • شورای بررسی صلاحیت عمومی و جذب اعضای هیأت علمی
  • شورای انتخاب اساتید
  • کمیته ترفیع و ارتقای اعضای هیأت علمی
  • کمیته اساتید مشاور
  • کمیسیون موارد خاص
  • شورای تشویق
  • کمیته تخفیف
  • کمیسیون پزشکی