آیین‌نامه تسهیلات اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی
(مصوب جلسه مورخ 22/4/1382 و اصلاحات مورخ 24/4/1383 و 7/10/1383 هیأت محترم وزیران)

ماده 1- در این آیین‌نامه عضو هیأت علمی به کسی اطلاق می‌شود که طبق قوانین و مقررات مصوب در کادر آموزشی و پژوهشی یکی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و مراکز تحقیقاتی مصوی شورای گسترش آموزش عالی وزارت‌خانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صورت رسمی قطعی، رسمی آزمایشی و یا پیمانی استخدام شده و با حداقل رتبه استادیاری مشغول به خدمت باشد.

ماده 2- صندوق‌های غیردولتی رفاه اعضای هیأت علمی در وزارت‌خانه‌های ذیربط و دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی وفق ظوابط و مقررات مربوط برای حمایت و پشتیبانی نیازهای معیشتی و علمی اعضای هیأت علمی تأسیس می‌گردد. سرمایه این صندوق از طریق مشارکت دولت و بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و کمک اشخاص حقیقی و حقوقی و سرمایه‌گذاری دانشگاهیان تأمین می‌گردد.

ماده 3- شرکت‌ها و دستگاه‌های تأمین کننده خدمات آب، برق، گاز و تلفن می‌توانند خدمات مذکور برای یک واحد مسکونی متعلق به عضو هیأت علمی مشمول این آیین‌نامه و یا مجموعه مسکونی اعضای هیأت علمی را در چارچوب وظایف و اختیارات قانونی خود به صورت خارج از نوبت تأمین کنند.

ماده 4- معادل پنجاه درصد (50%) هزینه بلیط هواپیما برای مشمولان این آیین‌نامه جهت انجام مسافرت‌های علمی و پژوهشی به خارج از کشور (یک بار در سال) توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در ردیف جداگانه و یا در اعتبارات دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی در برنامه‌ای خاص به طور مشخص پیش‌بینی و تأمین گردد.

ماده 5- افراد مشمول این آیین‌نامه در مراتب استادی و همچنین اعضای هیأت علمی نمونه که به تأیید وزارت‌خانه‌های ذی‌ربط رسیده باشند و اعضای رسمی فرهنگستان‌های کشور با ارائه معرفی‌نامه از مؤسسه ذی‌ربط می‌توانند در فرودگاه‌های کشور از جایگاه تشریفات ویژه استفاده کنند.

ماده 6- به اعضای هیأت علمی شاغل در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی دولتی که دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی وزارت‌خانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌باشند و یا به موجب قانون تأسیس شده‌اند و احکام عضویت هیأت علمی آنها مورد تأیید هیأت ممیزه مرکزی وزارت‌خانه‌های یاد شده و یا هیأت ممیزه منصوب وزارت‌خانه‌های مزبور می‌باشد، فوق‌العاده خاصی تحت عنوان «فوق‌العاده ویژه هیأت علمی» پرداخت می‌شود.
نحوه محاسبه فوق‌العاده مذکور به شرح زیر خواهد بود:
ضریب فوق‌العاده ویژه × حقوق (مبنا) = فوق‌العاده ویژه هیأت علمی
ضریب فوق‌العاده ونیژه برای اعضای هیأت علمی بر حسب رتبه به شرح زیر است:
الف- مربی‌آموزشیار 6/3
ب- مربی 4
ج- استادیار 6/5
د- دانشیار 2/5
هـ- استاد 8/4
تبصره – سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکلف است منابع مالی لازم برای اجرای این تصویب‌نامه را پیش‌بینی و تأمین نماید.

ماده 7- اعضای هیأت علمی مشمول این آیین‌نامه می‌توانند به منظور خرید یک دستگاه خودرو از تولیدات داخلی معادل هفتاد درصد (70%) قیمت خودرو، حداکثر یکصد میلیون (000/000/100) ریال، با تصویب شورای پول و اعتبار، تسهیلات درازمدت و با پنجاه درصد (50%) نرخ سود بخش صنعت از بانک‌های کشور وام دریافت کنند.
سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است اعتبار معادل پنجاه درصد (50%) باقی‌مانده نرخ سود تسهیلات بانکی پرداختی را در ردیف اعتباری خاص در بودجه سالانه کشور پیش‌بینی نماید.