نقشه جامع علمی سلامت استان قم تدوین شد.
به موازات تدوين نقشه جامع علمي كشور توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي عهدهدار مأموريت تدوين نقشه جامع علمي سلامت كشور گرديد.
بسمه تعالی
به موازات تدوين نقشه جامع علمي كشور توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي عهدهدار مأموريت تدوين نقشه جامع علمي سلامت كشور گرديد. پس از نهايي شدن اين سند در سال 1388، دانشگاههاي علوم پزشكي موظف گرديدند سهم خود را در دستيابي به اهداف اين نقشه در افق 1404 تعيين نمايند. در همين راستا، کمیته تدوین نقشه جامع علمی سلامت دانشگاه تشکیل و آغاز به کار کرد. اين كميته در دو كارگروه آموزشي و پژوهشي و با حضور جمعي از اعضاي هيأت علمي، كارشناسان و صاحبنظران، به فعاليت پرداخت و موفق شد در اسفند 1389، نگارش نخست اين نقشه را در چارچوب برنامهها و سياستهاي كلي حوزه سلامت و علم و فناوري كشور ارائه نمايد. در تدوين اين نقشه، به مزیتهای نسبی استان در ابعاد منطقهاي، ملي و بينالمللي توجه گرديده و ضمن ارزیابی و تعیین نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدیدها، اهداف آموزشي و پژوهشي در افق 5 ساله، 10 ساله و 15 ساله (1404) تعيين شدهاند. از نكات قابل ذكر در اين نقشه، تأكيد بر خدامحوری و اصول دین مبین اسلام، توجه و تمرکز بر اصالت انسان به عنوان نیروی متعهد مولد، ایجاد نظام آموزش پاسخگو به تمام ذینفعان حوزه سلامت در جامعه، استقرار نظام جامع عدالت در سلامت به عنوان اصل مترقی اسلامی – ایرانی، رعایت اخلاق اسلامی و حرفهای در تمام فعالیتهای آموزشی و پژوهشی، رعایت اصول مالکیت معنوی در تمام عرصهها، تقویت باور کار تیمی با رعایت حقوق ذینفعان، تعاملات گسترده با تمام مجامع علمی دنیا با حفظ مصالح نظام اسلامی و اتکا به خرد جمعی صحیح و دقیق در حل مشکلات است.
وجود حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران، حضور بیش از 15 میلیون زائر در سال در شهر مقدس قم به عنوان دومین شهر زیارتی کشور، جایگاه قم به عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی، وجود حوزههای علمیه و مراجع معظم تقلید، وجود مراکز علمی و تحقیقاتی متعدد در حوزه علوم انسانی و اسلامی، وجود فضای مستعد اعتقادی و فرهنگی در سطح استان، وجود قطب چاپ و نشر کشور، موقعیت جغرافیایی ویژه استان به دلیل استقرار در مسیر شاهراه مواصلاتی 17 استان کشور، نزدیکی به تهران، برخورداری از زیرساختهای مناسب مخابراتی و قابلیتهای فناوری اطلاعاتی، مهاجرپذیری و تنوع قومیتی جمعیت استان و نيز وجود مراکز آموزشی پژوهشی و درمانی مناسب در دانشگاه از جمله مزيتهاي نسبي استان به شمار ميروند.
بر اساس نقشه تدوين شده، دانشگاه علوم پزشكي قم در سال 1404 با دارا بودن 10 دانشكده، بيش از 150 رشته تحصيلي در مقاطع مختلف تحصيلي و بيش از 6000 دانشجو، 3 پژوهشگاه، 9 پژوهشكده و 35 مركز تحقيقات، دانشگاهی موفق در تولید علم و فناوری، روزآمد در ارائه خدمات آموزشی، بهداشتی و درمانی و الهامبخش در زمینههای فرهنگی و برخوردار از فضای معنوی و مذهبی و سرآمد در استفاده از فناوریهای روز خواهد بود كه رسالت خود را ایجاد الگوی یک دانشگاه اسلامی در راستای رسالت ذاتی قم در ترویج مذهب تشیع، تربیت نیروی انسانی متعهد، متخصص، سالم و بانشاط، انجام پژوهشهای بنیادی و کاربردی، تولید دانش، حفظ و ارتقای سطح علمی دانشآموختگان رشتههای پزشکی و علوم مرتبط در راستای ارتقای نظام سلامت و ارائه خدمات پزشکی با بالاترین سطح کیفیت و منطبق بر استانداردهای روز ميداند و جايگاه شايستهاي در بين دانشگاههاي علوم پزشكي كشور دارد. سلامتمحور شدن همه تصميمگيريها در سطح استان نيز از اهداف اين نقشه است.
دكتر عليرضا كوهپايي – معاون آموزشي و پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي قم