پیام معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید
معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه جناب آقای دکتر کوهپایی ضمن شرکت در مراسم شروع سال تحصیلی جدید در حضور دانشجویان جدیدالورود دانشگاه ایراد سخنرانی نمودند.
معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه ضمن شرکت در مراسم شروع سال تحصیلی جدید در حضور دانشجویان جدیدالورود دانشگاه به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید ایراد سخنانی بیان کردند. جناب آقای دکتر کوهپایی با عرض تبریک آغاز سال تحصیلی جدید و حضور دانشجویان جدید الورود دانشگاه به نکات مهمی اشاره کردند . متن سخنرانی به شرح ذیل است:
بدون شک حضور در شهر مقدس قم و دانشگاه علوم پزشکی یک افتخار است. امام راحل (ره) در بیانات گرانقدر خود دارد که قم از زمان ائمه اطهار مورد توجه اسلام بوده است و از قم تقوا، شجاعت، شهامت و همه فضائل به همه جا صادر می شود و صادر خواهد شد. قم حرم اهل بیت است قم مرکز علم است و من هرجا باشم قمی هستم و به قم افتخار می کنم.
امیدوارم شما عزیزان هم بتوانید از این فضای ملکوتی بهره مند شوید.
سابقه ای از آموزش در دانشگاه:
این دانشگاه از سال1376 اقدام به پذیرش دانشجو نمود و در حال حاضر حدود 900 دانشجو در 4 دانشکده و 6 مرکز آموزشی درمانی در قالب 10 رشته تحصیلی در حال تحصیل می باشند.
تشکیلات مرتبط با آموزش و پژوهش:
معاونت آموزشی و پژوهشی به عنوان یکی از شش معاونت دانشگاه وظیفه هدایت امور آموزشی و تحقیقات را در دانشگاه برعهده دارد.
از نظر تشکیلاتی اولین جایگاه تعریف شده برای تعامل با دانشجو، استاد مشاور است که در ادامه خواهد آمد.
بعد از آن در گروه آموزشی، مدیر گروه وظیفه رفع مشکلات احتمالی و پایش نحوه عمل دانشجو را برعهده دارد . پس از مدیرگروه از نظر سلسله مراتب اداری معاون دانشکده و درنهایت ریاست دانشکده مسئول رسیدگی به امورات دانشجو هستند که دانشجو میتواند با هماهنگی از این رده ها و در صورت نیاز به مقام بالاتر مراجعه نماید.در کنار این سلسله مراتب اداری، اداره خدمات آموزشی به عنوان مسئول نظارت بر نحوه اجرای برنامه های آموزشی و تدارک مقدمات لازم برای برگزاری برنامه هاو فرآیندهای آموزشی نیر زیر نظر ریاست دانشگاه انجام وظیفه نمایند.
براین اساس ترتیب مراجعه دانشجو برای انجام فرآیندهای لازم آموزشی اول استاد مشاور سپس مدیرگروه به اداره خدمات آموزشی دانشکده، معاون دانشکده یا ریاست دانشکده خواهد بود.
دانشکده ها زیر نظر و باهماهنگی معاونت آموزشی و پژوهشی فعالیت می نمایند.این معاونت مسئولیت سیاستگذاری، راهبری، نظارت و اجرای امور آموزشی و پژوهشی را عهده دارد. مدیر امور آموزشی و پژوهشی هم به عنوان قائم مقام معاونت آموزشی در کلیه امور یادشده به ایفای نقش می پردازد.
واحدهای مختلفی نیز در ستاد دانشگاه وجود دارند که ممکن است دانشجو در مواردی نیاز باشد برای انجام امور خود به آنها مراجعه کند. درصورت تشخیص دانشکده، دانشجو به ستاد دانشگاه ارجاع داده میشود.بنابراین بر طبق برنامه ریزی های انجام شده دانشجو نیازی به ستاد در بدو امر ندارد و باید امور مربوط به خود را از طریق دانشکده مربوطه پیگیری کند.همچنین در دانشگاه مرکزی تحت عنوان مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی با واحدهای مختلف وجود دارد. دانشجویان ممکن است بر حسب علاقه بواسطه پیگیری امور به این مرکز مراجعه نمایند. ارزشیابی اساتید در این مرکز صورت می پذیرد همچنین داتشجویان مشمول آئین نامه استعدادهای درخشان می توانند از امکانات ارائه شده در این مرکز بهره مند شوند و دانشجویان علاقمند با حضور در کمیته دانشجویی این مرکز به فعالیت بپردازند.
اداره ای تحت عنوان اداره دانشجویان شاهد و ایثارگر در معاونت آموزشی وجود دارد که فعالیت هایی برای این دسته از دانشجویان و شامل تقویت بنیه علمی، فعالیتهای فوق برنامه و رفاهی به انجام می رساند.
در کنار تحصیل دانشجویان می توانند در بخش پژوهشی دانشگاه در قالب تیم های تحقیقاتی در کنار اساتید خود در پروژه های مصوب دانشگاه مشارکت داشته باشند.بنابر فرمایشات مقام معظم رهبری تقویت روحیه پژوهش و جویندگی در دانشجو یک مسئله مهم است و باید به آن توجه شود.
در این راستا دانشجویان علاقمند می توانند در کمیته های تحقیقات دانشجویی عضو شده و اطلاعات و دانش و تجربه خود را در این حیطه تقویت نمایند.اگر چه هدف اصلی دانشگاه ایجاد فضای آموزشی است اما یک دانشگاه موفق از رشد ابعاد روانی اجتماعی، اخلاقی و معنوی دانشجو غافل نیست و خود را در این زمینه متعهد می داند.بر این مبنا در کنار رشد شناختی که ما حصل فرآیندهای آموزشی است، با برنامه استاد مشاور به عنوان یک جزء مهم محیط آموزشی سعی در رشد این ابعاد نیز داریم. تاثیر استاد مشاور محدود به پیشرفت تحصیلی نیست. استاد مشاور به عنوان عامل حمایتی در پیشگیری از آسیب های روانی اجتماعی دوره دانشجویی موثر است.
"دانشجویی دوره فرصت ها و خطرهاست" استاد مشاور با توجه به آشنایی اش با فضای دانشگاه و جامعه در حل مشکلات دانشجو به وی کمک میکند. امروز دانشجویان نسبت به گذشته با فشارهای زیادی مواجهند فشار همسالان، اطلاعات متناقض رسانه ای، فشار بازار کار، سوء رفتارها، ایمان و مذهب، افسردگی، مدیریت زمان، تغذیه و مراقبت از سلامت، توجه به ورزش و سبک زندگی، کار پاره وقت، افت تحصیلی، دوری از والدین، روابط اجتماعی و ... استاد مشاور می تواند به عنوان الگو در زندگی دانشجو نقش مثبتی ایفا کند.
به صورت خلاصه؛ مسئولیت استاد مشاور
- راهنمایی آموزشی و تحصیلی
- فراهم گردن حمایت هیجانی
- فراهم کردن تجربیات اجتماعی
- کمک به درک چشم انداز آینده شغلی
منتهی نباید فراموش کرد که در تعامل دانشجو و دانشگاه دانشجو نیز وظایفی بر دوش دارد که باید به آنها توجه کند:
- درک نعمت عظیم جوانی؛ جوان سرمایه کشور و امید ملت و مردم است. باید قدر فرصتها را بداند و با تحصیل تخصص در بستر تعهد و اخلاقیات خود را برای خدمت به خلق خدا آماده کند.
- جوینده واقعی دانش باشد؛ دانشجو دیگر دانش آموز نیست وی باید با صبر و حوصله وتانت پشتکار و مداومت مطالعه م تفکر کند، بپرسد و و پیش رود.
- هدف اصلی را فراموش نکند؛ هدف اصلی حضور در فضای مقدس تعلیم، تقرب الهی است و کسب معرفت دینی و تعمیق باورها و کسب رضای الهی در لباس پر مسئولیت دانش آموختگی و نخبگی متخصص متعهد عدالت خواه می شود، با اراده می شود، با انگیزه می شود، با تقوی می شود، پرهیزکار می شود،احترام به دیگران را مد نظر دارد و در نهایت به تکامل می رسد.
و این همان هدف اصلی دانشگاه و تمام سرمایههایی است که در مسیر تعلیم و تعلم به کار گرفته می شود.
- درک ارزش و قدر والای علم و معلم؛ در حدیث نبوی است که طالب علم در میان جاهلان چون زنده در میان مردگان است.
و دربیان حضرت امیر (علیه السلام)آمده است که هیچ گنجی و هیچ عزتی بالاتر از علم نیست و البته از دیگر سو می فرماید : خیری نیست در علمی که نفع نمی دهد.
شما عزیزان در جایگاه کسب علم در مقامی والا قرار گرفته اید و امید است قدر شایسته و بایسته بدانید به خصوص در دانشگاه علوم پزشکی قم و در جوار بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت (سلام الله علیها).
امام صادق (ع) می فرمایند علم نوری است که خداوند در دل هر کس که اراده هدایت او را کرده است، قرار می دهد و این علم همان بصیرت و معرفت است.
امید پیوند علوم دنیوی در وجود شما عزیزان با نور معرفت الهی آرزوی همه ماست که با بندگی خدای متعال عبادت و خدمت خلق حاصل می شود.
از دیگر سو شما در دانشگاه در محضر استادان دلسوز و متعهد کسب علم کرده و در این راستا، احترام و تکریم استاد برای هر دانشجو ضروری است و ما نیز بر این نکته تأکید می کنیم.
- رعایت آداب در کلاس؛ از دیدگاه ما کلاس مکان مقدس کسب علم و معرفت است و آدابی دارد که مهمترین آن رعایت نظم و انضباط است.
به موقع آمدن، به موقع رفتن ، ظاهر آراسته داشتن، برخاستن به احترام استاد، عدم خروج از کلاس بدون اجازه استاد، ححفظ آرامش کلاس، با دقت گوش دادن به بیان استاد، سئوال برای یادگیری، اشتیاق و جدیت در درس ، تحمل سختی های تحصیل، تواضع و فروتنی از دیگر آداب تحصیل علم است که توجه همه شما عزیزان را به این موارد جلب می نمایم.
- جوینده واقعی دانش باشد؛ دانشجو دیگر دانش آموز نیست وی باید با صبر و حوصله وتانت پشتکار و مداومت مطالعه م تفکر کند، بپرسد و و پیش رود.
- هدف اصلی را فراموش نکند؛ هدف اصلی حضور در فضای مقدس تعلیم، تقرب الهی است و کسب معرفت دینی و تعمیق باورها و کسب رضای الهی در لباس پر مسئولیت دانش آموختگی و نخبگی متخصص متعهد عدالت خواه می شود، با اراده می شود، با انگیزه می شود، با تقوی می شود، پرهیزکار می شود،احترام به دیگران را مد نظر دارد و در نهایت به تکامل می رسد.و این همان هدف اصلی دانشگاه و تمام سرمایههایی است که در مسیر تعلیم و تعلم به کار گرفته می شود.
- درک ارزش و قدر والای علم و معلم؛ در حدیث نبوی است که طالب علم در میان جاهلان چون زنده در میان مردگان است.
و دربیان حضرت امیر (علیه السلام)آمده است که
هیچ گنجی و هیچ عزتی بالاتر از علم نیست و البته از دیگر سو می فرماید : خیری نیست در علمی که نفع نمی دهد.
شما عزیزان در جایگاه کسب علم در مقامی والا قرار گرفته اید و امید است قدر شایسته و بایسته بدانید به خصوص در دانشگاه علوم پزشکی قم و در جوار بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت (سلام الله علیها).
امام صادق (ع) می فرمایند علم نوری است که خداوند در دل هر کس که اراده هدایت او را کرده است، قرار می دهد و این علم همان بصیرت و معرفت است.
امید پیوند علوم دنیوی در وجود شما عزیزان با نور معرفت الهی آرزوی همه ماست که با بندگی خدای متعال عبادت و خدمت خلق حاصل می شود.
از دیگر سو شما در دانشگاه در محضر استادان دلسوز و متعهد کسب علم کرده و در این راستا، احترام و تکریم استاد برای هر دانشجو ضروری است و ما نیز بر این نکته تأکید می کنیم.
- رعایت آداب در کلاس؛ از دیدگاه ما کلاس مکان مقدس کسب علم و معرفت است و آدابی دارد که مهمترین آن رعایت نظم و انضباط است.
به موقع آمدن، به موقع رفتن ، ظاهر آراسته داشتن، برخاستن به احترام استاد، عدم خروج از کلاس بدون اجازه استاد، ححفظ آرامش کلاس، با دقت گوش دادن به بیان استاد، سئوال برای یادگیری، اشتیاق و جدیت در درس ، تحمل سختی های تحصیل، تواضع و فروتنی از دیگر آداب تحصیل علم است که توجه همه شما عزیزان را به این موارد جلب می نمایم.
- شناخت حقوق دانشجوئی و حرکت در چارچوب آن؛ دانشجو لازم است حق و حقوق آموزشی خود را در دانشگاه بداند و در همان چارچوب رفتار نماید. بدین منظور کتابی تحت عنوان راهنمای تحصیل در معاونت آموزشی آماده شد که در اختیارتان قرار داده خواهد شد تا با مقررات آموزشی، لیست دروس تا پایان تحصیل و.. آشنا شوید و عمل نمایید. چگونگی فرایندهای انتخاب واحد، حضور و غیاب، سنوات مجاز تحصیلی، حذف و اضافه واحدها مرخصی ، انصراف ، انتقال، جابجایی، مهمانی، تغییررشته و...از مواردی است که شرایط مترتب برآن در راهنما آورده شده است. انتظار ما این است که دانشجویان محترم به صورت کامل کتاب را مطالعه نمایند.
به هر حال یکی از اصول اولیه در معاونت آموزشی رعایت دقیق مقررات و نظم و انضباط اداری است. با علم به مقررات، دانشجو دچار مشکلات آموزشی نخواهد شد و جهل به قانون نیز رافع مسئولیتها نمی باشد.
- درک انتظارات جامعه؛ مقام معظم رهبری در بیانات خود خصوصیات مورد انتظار در شرایط کنونی از دانشجویان و دانشگاهیان را مکرر بیان داشته اند من جمله:
- اعتماد به نفس و پرهیز از خود کم بینی
- پرهیز از خودباختگی فرهنگی – دینی – علمی
- پرهیز از غوغا سالاری در دانشگاه
- پرهیز از تنآسایی در میدان علم
- حرکت برای اعتلای ایران اسلامی
- پرهیز از افراط و تفریط در هر حیطه
- نگاه خوشبینانه و مملو از امید
ایشان انتظار از محیطهای دانشجویی را به شکل زیر بیان می کنند:
پیشرفت علم، پیشرفت اندیشه سیاسی،عمق اندیشه دینی،عمق معرفت دینی، روشن بینی دینی ، دست یافتن به قلمروهای جدید علمو توجه ویژه به نیمسال اول تحصیلی
دانشجویان معمولاً چون با محیط دانشگاه آشنا نیستند و دروس نیمسال اول هم عمدتاً دروس پایه و عمومی است غافل از گذر زمان از دروس غافل شده و تلاش لازم و بایسته را نداشته باشند تحقیقات نشان داده است اکثر دانشجویانی که ترم اول درسی خود را با موفقیت طی کردهاند تا پایان موفق بوده اند.
ضمن اینکه دروس ارائه شده در ابتدای هر دوره سنگ بنای دروس تخصصی و رمز موفقیت در آن دروس است و تاثیر مستقیم در بازار کار در آینده هم خواهد داشت.
-انجام فعالیتهای فوق برنامه در کنار سرآمدی آموزشی؛ مسلماً جوانان نیاز به رشد همه جانبه دارند و ما نیز برآن تأکید داریم اما این به آن معنی نیست که دانشجو وظیفه مهم و برتر خود را فراموش نماید و ضمن دست و پنجه نرم کردن با مشکلات آموزشی فعالیت فوق برنامه انجام دهد.
به نظر ما با مدیریت مناسب زمان و استفاده کامل از فرصتهای زودگذر در زمان تحصیل می توان به یک دانشجوی الگو و نمونه در همه ابعاد تبدیل شد.
در پایان با تبریک مجدد حضور در دانشگاه و آرزوی موفقیت در تمام عرصه ها شما را به خداوند متعال می سپارم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته